Makanan Penyebab Kanser

Assalmualaikum dan Selamat Pagi buat semua pembaca blog saya. Di zaman teknologi kini terdapat banyak makanan yang boleh menjadi punca berlakunya kanser. Kadangkala terdapat juga makanan kegemaran kita itu boleh menjadi penyebab dan penggalak kepada kanser. Selagi kita mampu mencegahnya, selagi itulah kita harus berusaha ke arah itu. Bukankah mencegah itu lebih baik daripada merawat?

Di sini saya kongsikan beberapa makana yang boleh menjadi penggalak berlakunya kanser. Antaranya adalah :

1) Makanan yang mengandungi GMO (Genetically Modified Organism)
Makanan yang telah diubahsuai genetiknya merupakan makanan yang tidak baik kepada kesihatan kita. Ia berpotensi tinggi untu menyebabkan penyakit kanser. Oleh sebab itu, sebagai pengguna kita harus bijak dalam memilih makanan dan menu setiap hari. Cuba beralih kepada makanan daripada sumber asli, tidak mengandungi bahan kimia dan yang lebih penting bersifat organic dan semulajadi. Biasanya produk bersifat GMO ini terdiri daripada soya dan jagung. Maka pemilihan soya organic dan non-gmo wajib diberi perhatian bagi peminat soya. Energyzing Soy Protein (ESP) merupakan satu2 nya soya yang bersifat non-gmo yang terdapat di pasaran sekarang.

2) Daging yang diproses/ daging beku
Ini termasuklah daging beku, daging dalam tin, sosej atau hotdog yang mengandungi bahan pengawet yang banyak bagi mengekalkan keadaan asal daging itu sentiasa dalam keadaan baik.Ia memang memberikan kesegaran pada daging tersebut tetapi ia juga boleh menyebabkan kanser!!. Penyakit yang cukup berbahaya!. Sebagai alternative pastikan daging tersebut adalah segar dari ladang dan tidak dirawat.

3) Makanan atau Minuman manis
Kajian saintifik oleh European Food Safety Authority (EFSA) mendapati bahawa terdapat lebih daripada 20 kajian yang berasingan telah mengesahkan pemanis tiruan boleh mengakibatkan kecacatan kelahiran dan kanser. Pengambilan minuman manis yang kerap berisiko mendapat kanser pancreas dan kolon. Gula merupakan sumber makanan utama untuk sel-sel kanser dan pertumbuhan tumor. Sebagai alternative peminat air cordial, gas dan soda boleh beralih kepada jus buah-buahan yang diproses sendiri. Ini adalah kerana kesegaran jus tersebut hanyalah manis daripada buah semulajadi.


4) Tepung Putih Halus
Kajian dalam Jurnal Cancer Epidemiology, Mile Markers and Prevention mendapati bahawa penggunaan berterusan karbohidrat halus boleh meningkatkan sehingga 220% potensi kepada kanser payudara dalam kalangan wanita

5) Buah-buahan bukan organic
Buah-buahan bukan organic mengandungi baja dan racun serangga yang boleh mendedahkan kepada risiko kanser. Bahan racun serangga yang berlebihan memudahkan toksin yang banyak masuk ke dalam tubuh manusia.

6) Minyak Hydrogenated
Minyak ini digunakan sebagai bahan pengawet bagi menjadikan makanan lebih lama. Namun minyak ini mengubah struktur sel membrane dalam badan sehingga membuka ruang untuk pelbagai penyakit dating termasuklah kanser. Elakkan makanan bergoreng seperti kentang goreng yang mengandungi minyak hidrogenasi.

 

Mencegah itu lebih baik daripada merawatnya. Oleh yang demikian marilah kita mengawal gaya pemakanan kita. Makanlah untuk mendapatkan nutrisi yang sihat bukannya untuk sedap di tekak je..hihi.Semoga perkongisan ini bemanfaat buat semua. Untuk mendapatkan alternative lain bagi mencegah kanser, bolehlah mencuba Vivix! Ia sebagai usaha mencegahnya dan merawat kanser.

Pengedar Shaklee Johor Bahru
Hairunissa bt Jopri
0193584312

FB page : Jom Sihat Selalu
FB : hairunissa binti Jopri

Klik link di bawa untuk  melihat ubat kanser bersama testimony
http://hairunissajopri.blogspot.com/2013/11/revolusi-penemuan-terbaru-vivix.html







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Hsna Rahman said...

nice sharing...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...