[Langkah Mengatasi Maslah Senggugut]

Assalamualaikum dan Selamat Pagi buat semua pembaca blog saya. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke entri ini. Saya doakan anda semua sentiasa sihat selalu. Hari ini saya suka untuk berkongsi cerita kisah orang perempuan. Berdasarkan pengalaman saya dalam bidang nutrisi dan kesihatan ini, saya dapati masalah senggungut merupakan masalah yang dihadapai oleh ramai wanita di luar sana tetapi ada yang mungkin malu dan segan untuk berkongsi cerita tersebut.
 
Perasan tak seandainya kita bertemu dengan orang yang selalu mengalami senggugut, kita akan turu rasa simpati. Ada yang sampai berguling-guling atas katil, tak boleh bangun, rasa teramat sakit dan macam-macam lagi.Bagi anda yang sering mengalami masalah ini, adakah anda ingin berterusan berhadapan dengan situasi dan kesakitan seperti itu?? Oleh sebab itu beberapa langkah untuk mengatasinya mestilah diambil secepat yang mungkin. Sebelum tu kita tengok dulu apa punca berlaku senggugut ni?

 
 
Punca Senggugut

Senggugut atau istilah perubatannya ialah dismenorea. Ia merujuk kepada kesakitan yang kita alami semasa permulaan period. Ia mungkin lebih teruk semasa 2 hari pertama dan tidak semestinya akan dialami setiap kali period. Untuk sesetengah gadis, mereka mengalami senggugut yang teruk manakala yang lainnya, cuma kesakitan yang agak sederhana atau sedikit

Senggugut (PMS) adalah himpunan simptom fizikal, psikologi dan emosi yang berkait dgn kitaran haid wanita. Dianggarkan 80% wanita pada usia boleh mengandung, mempunyai sebahagian simptom PMS ini. Simptom sedemikian biasanya boleh di jangka dan berlaku secara tetap semasa 2 minngu sebelum haid. Biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.
Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.


Secara fisiologinya, semasa terjadinya haid, berlaku penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap 'prostaglandin' ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca kepada senggugut.

Namun begitu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka yang akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan sekiranya senggugut berlaku secara berterusan. Mereka ini kemungkinan besar menghidapi penyakit 'endometriosis' iaitu sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Namun begitu, kaitan ini hanya jika penyakit 'endometriosis' ini berada pada tahap serius. Tahap kesakitan senggugut tidak berkaitan dengan tahap keseriusan 'endometriosis'. Seseorang itu boleh mengalami senggugut yang teruk tetapi tahap 'endometriosis' hanya pada peringkat awal sahaja.

Lazimnya, kesakitan akan reda sebaik sahaja dua atau tiga hari kemudiaannya. Akan tetapi, jika 'endometriosis' ini telah merebak kemungkinan besar kesakitan tidak akan reda walaupun haid telah berhenti. Kesakitan juga mungkin akan terasa sewaktu melakukan persetubuhan atau membuang air besar. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar. Senggugut mempunyai cara kesakitan yang berbeza di mana sakit akan datang sebelum pendarahan bermula dan tertumpu di ari-ari atau pinggang belakang. Sakit ini akan berterusan walaupun haid sudah berhenti. Kadangkala, terdapat juga gejala lain seperti kesukaran untuk membuang air besar atau sakit semasa berhubungan kelamin.

Senggugut merupakan himpunan simptom. Lebih dari 200 simptom berbeza telah dikenal pasti, tetapi dua simptom paling menonjol adalah mudah terganggu dan ketegangan. Simptom sebenar dan tahapnya berbeza antara seseorang wanita dengan wanita. Kebanyakan wanita dengan sindrom prehaid mengalami hanya sedikit dari masalah tersebut.
 
Antara langkah yang boleh diambil untuk menagatasi masalah senggugut adalah :
 
1) Bersenam
- Berlari atau berjalan laju. Kurang bersenam mungkin boleh menyebabkan senggugut yang teruk.Berjalan laju dan cepat dapat membantu melepaskan endorfin yang akan membantu mengurangkan sakit serta meringankan kesakitan
-Lompat bintang sebanyak mana yang mampu. Ia dapat meregangkan sel-sel malas dan menguatkan kepala lutut
 
2) Tidur
- Dapatkan rehat yang cukup bagi membuang fikiran daripada rasa sakit
 
3) Mandi Air Panas
- Membantu merehatkan otot-otot perut anda dan lebih penting menenangkan fikiran. Jangan mandi air sejuk kerana badan boleh masuk angin
 
4) Minum Air Suam
- Biasakan minum air suam ketika mengalami senggugut. Hatta tidak senggugut pun air suam sangat baik untuk kesihatan berbanding air sejuk
 
5) Supplement atau Vitamin
- Pertimbangkan vitamin dan supplement yang sesuai dengan masalah senggugut anda. Antara supplement yang disyorkan adalah GLA, Ostematrix dan B Complex.

(Sumber : http://profhariz.com/langkah-mengubati-senggugut/
http://www.resepirahsiaku.com/2011/03/6-tip-atasi-sakit-sengugut-pms.html)
 

Bagaimana supplement ini dapat mengatasi senggugut?

a)GLA complex
-Mengandungi Evening Primrose Oil yang terbaik dan merupakan sumber terkaya bagi GLA semulajadi. GLA adalah Gamma Linolenic Acid iaitu sejenis asid lemak perlu (Essential Fatty Acid-EFA).PERLU bermaksud badan kita tidak boleh hasilkan sendiri dan kita perlu dapatkan sumber tersebut daripada makanan harian.
-Wanita yang senggugut tidak dapat hasilkan asid linolenik dengan baik untuk GLA. Oleh itu GLA mengurangkan symptom senggugut.

b) Ostematrix
-Kalsium yang cukup dapat mengurangkan senggugut. Sebelum haid bermula paras kalsium akan menurun menyebabkan emosi tidak stabil dan lain-lain symptom.Selain itu wanita yang senggugut juga kekurangan Magnesium. Maka Ostematrix adalah terbaik kerana dapat membekalkan kalsium dan Magnesium.

c) B Complex
-Vitamin B5(asid panthothenik). B6 dan B12 telah terbukti menghasilkan kesan terbaik ke atas senggugut
-Vitamin B5 mengurangkan rasa tertekan dan diperlukan oleh kelenjar adrenal
-Vitamin B6 menstabilkan paras estrogen ke tahap normal, menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita.Juga meringankan symptom-symptom fizikal dan mental termasuk kembung perut, pening, dan perasaan marah-marah
-Vitamin B12 bantu meringankan tekanan, menghindar anemia dan ianya diperlukan untuk semua fungsi badan

(sumber : http://www.intanazlin.com/2012/11/atasi-masalah-senggugut-dengan-vitamin.html
http://healthy.babykawaiistore.com/category/gla-complex/)


Apa pula kata mereka yang dah cuba supplement atasi senggugut ni??Jom kita tengok..



Jadi, bagi anda di luar sana yang menghadapi masalah senggugut jangan risau kerana ada penyelesaiannya. InshaAllah saya sudi membantu.. Jom atasinya sebelum melarat. Ianya tidak boleh dipandang remeh. Cukup bahaya. Terutamanya bagi wanita yang ingin bergelar isteri dan ibu.Jika anda ingin dapatkan konsultasi percuma boleh la terus menghubungi saya. Semoga ianya bermanfaat buat semua.

Hairunissa bt Jopri
0193584312
FB page : Jom Sihat Selalu





 







 
 

 

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Unknown said...

♡♡♡

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...