[Realiti Kehidupan]

Assalamualaikum dan salam Sejahtera semua..Saya doakan agar sume pembaca blog saya diberi keberkatan hidup dan sentiasa sihat ceria selalu..

Kali ni saya nak bercerita berkaitan Realiti Kehidupan..Ade kaitannya dgn assignment saya masa buat Master dulu..Boleh la sy share di sini..hihi..

Rakan2 tau tak ape y dimaksudkan dgn hidup ni? Kitaran hidup manusia adalah bermula daripada bayi, kemudian membesar menjadi kanak-kanak, seterusnya remaja, dewasa dan akhirnya menjadi tua sebelum mati pada usia yang kita sendiri tidak pasti. Kitaran hidup ini seharusnya diuruskan dengan baik sebagaimana seorang pengurus mengurus syarikatnya dengan baik dan seorang ketua menguruskan pekerja-pekerjanya dengan baik.


Bila dilihat tentang hubungan antara umur dan peringkat hidup, Menurut Hamdy, 2008 dalam bukunya yang berjudul “Rancang Hidup, Rancang Wang”, hubungan ini dapat dibahagikan kepada umur di bawah 20-an iaitu peringkat bayangan hidup, umur 20 hingga 30-an adalah peringkat pandangan hidup, umur 40-an adalah peringkat pegangan hidup, umur 50-an adalah peringkat perjuangan hidup dan umur 60-an adalah peringkat kenangan hidup.

Saya suka menyentuh berkaitan umur antara 20 hinggan 30-an dan peringkat umur 40-an. Kedua2 peringkat umur ini adalah peringkat pandangan hidup dan pegangan hidup. Ha..cmne pulak dgn pandangan hidup pembaca semua? Ada pegangan hidup tak?

Dalam Realiti Kehidupan hari ini, sebagai manusia kita mempunyai banyak pandangan hidup termasuklah impian dan cita-cita. Tetapi tidak ramai yg mampu gigih untuk mengejar impian tersebut. Sebagai contoh, mengimpikan rumah besar, pekerjaan baik, gaji besar, kete besar..Impian cukup besar tetapi akhirnya hanya berserah je dgn takdir tanpa berusaha terlebih dahulu..Sebenarnya kita sume ada peluang utk mencapai impian tersebut, bukannya menghadkan atau mencantas impian tersebut. Sebaik2 nya cari peluang dan ruang untuk ke arah itu.

Ya..memang betul ada y berpendapat, tak payahlah susah payah kejar sgt impian tu..satu ms nnt dpt jgk sume tu..cume cepat atau lambat je..Redha je dgn rezeki yg dah ada..suami sy pun org kaya, die mampu tanggung saya..Ha..tu sgt bhy bila Comfort Zone menghantui anda.

TAPI..Betul ke anda mmg redha dgn rezeki tu..Redha ke kalau smp org minta derma pun berkira nk bagi sbb duit yg ada cukup2 je..Redha ke kalau dari awal kerja smp sekarang bagi kat mak ayah nilai duit yg sama..sedangkan gaji makin naik..Redha ke bayar zakat utk bantu ekonomi Islam byk tu je..Tu pun kalo ade lebih bayar..kalau xde lebih x bayar...Redha ke kalo tgh bulan merungut duit x cukup..Redha ke asyik nak pinjam duit org je memanjang.

Kalau org tu berfikiran positif, dia akan kate :
NO!!Masa x mengejar kita,
Kita ade tulang 4 kerat nape x usaha
KENAPA nak sia2 kan masa yg ada sedangkan sebenarnya kita blh dpt..
KENAPA asyik nk jeles dgn org lain y mampu beri derma lbh..
KENAPA nak mengata je kalau org tu kaya skit..
Barang dh makin mahal, kos hidup semakin tinggi..Why Not usaha tambah income kalo kite sebnrnya boleh buat??

Kalau anda lah org yg selalu runsing dgn mslh kewangan, hutang keliling pinggang dan berhajat utk bantu ekonomi keluarga dan Islam, bangkitlah utk majukan diri.Tak salah kalau kita kaya kan diri kita..Dalam buku Law of Universal Attraction hasil karya Zuhairi Nopiah dan Amin Idris ade menyebut bahawa "Kaya Tidak Salah"- Dalam Islam kekayaan adalah sesuatu yg digalakkan. Sejarah membuktikan , org2 kaya menjadi penyumbang besar dalam perjuangan Islam. Sbg contoh, Abdul Rahman Bin Auf, Saidina Umar Al-Khatab adlh hartawan yg byk menyumbang kpd perjuangan agama.Sanggup korbankan kekayaan demi membangunkan agama, bangsa dan Negara..Ini menunjukkan Islam melihat kekayaan itu sesuatu yg positif krn ia dapat membantu perjuangan Islam.

Dalam suatu hadis yg direkodkan oleh Amir Bin Saad, Rasulullah berpesan,

"Meninggalkan waris dlm keadaan kaya lebih baik drpd meninggalkan mereka dlm kemiskinan sehingga mereka meminta-minta drpd manusia"

Antara doa yg diamalkan oleh nabi adlh memohon dilindungi drpd kefakiran:

"Ya Allah, aku berlindung denganMU daripada kekufuran dan kefakiran dan aku berlindung dengan Mu drpd azab kubur. Tiada Tuhan melainkan kamu"

Kalau anda masih mencari cara utk menambah pendapatan boleh la menghubungi saya. Ramai ahli yang sudah berjaya dalam group kami..Kami sediakan khidmat coaching percuma, ilmu yg x putus2 utk berbisnes dan byk lg aura2 positif yg akan disuntikkan..Kalau anda betul fokus dan gigih, x kira lah ape pun kelulusan anda, anda mampu mendapat sehingga 4-5 angka. Malah 6 angka pun boleh.Tidak ada yg mustahil di dunia ni kalau anda berada di landasan yg betul dlm mencari rezeki. Reeki yg dijemput pasti akan datang bertandang ke dlm diri anda..Pilihan di tangan anda. anda akan rugi kalau tidak bertindak sekarang!!



Coaching percuma..Ilmu bisnes dikongsi bersama tidak kira siapa pun anda.


Berminat jana income? Cepat hubungi saya!!
Nissa 0193584312
Fb: Hairunissa Bt Jopri



 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...